no-img
دانلود پایان نامه مقاله ترجمه تحقیق پروژه پروپوزال سمینار – با ضمانت اصالت و ارزانترین قیمت

ارتباط سبک دلبستگی و سبک های هویتی در دانشجویان پرستاری – دانلود روش تحقیق یا پروپوزال پیراپزشکی، پرستاری، هوشبری، اتاق عمل، مامایی و …


دانلود پایان نامه مقاله ترجمه تحقیق پروژه پروپوزال سمینار – با ضمانت اصالت و ارزانترین قیمت
درخواست خدمات

ادامه مطلب

ارتباط سبک دلبستگی و سبک های هویتی در دانشجویان پرستاری – دانلود روش تحقیق یا پروپوزال پیراپزشکی، پرستاری، هوشبری، اتاق عمل، مامایی و …
zip
آگوست 5, 2020
۴,۰۰۰ تومان

ارتباط سبک دلبستگی و سبک های هویتی در دانشجویان پرستاری – دانلود روش تحقیق یا پروپوزال پیراپزشکی، پرستاری، هوشبری، اتاق عمل، مامایی و …


ارتباط سبک دلبستگی و سبک های هویتی در دانشجویان پرستاری

دانلود روش تحقیق یا پروپوزال پیراپزشکی، پرستاری، هوشبری، اتاق عمل، مامایی و …

تعداد صفحات : 16

فرمت : docx , word 

فاقد غلط املایی و قابل ویرایش دارای رفرنس مقدمه، بخش بندی شده ، فهرست و….

کامل و آماده تحویل

گارانتی بازگشت وجه.

بیان مسئله:

ﺷﮑﻞﮔﯿﺮي ﻫﻮﯾﺖ و دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺗﻌﺮﯾﻔـﯽ ﻣﻨﺴـﺠﻢ از ﺧﻮد، ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﺟﻨﺒﻪ رﺷﺪ رواﻧﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﻧﺴﺎن اﺳﺖ. اﻧﺘﺨـــﺎب ارزشﻫـــﺎ، ﺑﺎورﻫـــﺎ و اﻫـــﺪاف زﻧـــﺪﮔﯽ، ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻣﺸﺨﺼﻪﻫﺎي اﺻﻠﯽ ﻫﻮﯾﺖ را در دوره ﻧﻮﺟﻮاﻧﯽ و ﺟﻮاﻧﯽ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽدﻫﻨﺪ. در ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ  ﺷﺨﺼـﯿﺖ اﻧﺴـﺎن،   «ﻫﻮﯾﺖ» ﺟﻨﺒﻪ اﺳﺎﺳﯽ و دروﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑـﻪ ﮐﻤـﮏ آن،   ﻓﺮد ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺧﻮد ارﺗﺒـﺎط  ﯾﺎﻓﺘـﻪ ، در زﻧـﺪﮔﯽ اﺣﺴـﺎس ﺗﺪاوم و ﯾﮑﭙﺎرﭼﮕﯽ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺷﮑﻞﮔﯿﺮي ﻫﻮﯾﺖ، ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ از ﻣﻬﺎرتﻫﺎ، ﺟﻬﺎنﺑﯿﻨﯽ و ﻫﻤﺎﻧﻨﺪﺳﺎزيﻫﺎي دوران ﮐﻮدﮐﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﯾـﮏ  ﮐﻞ ﮐﻢ و ﺑﯿﺶ ﻣﻨﺴﺠﻢ، ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ و ﻣﻨﺤﺼﺮﺑﻪ ﻓﺮد در  ﻣﯽآﯾﺪ ﮐﻪ ﺑﺮاي ﻓﺮد، ﺣﺲ ﺗﺪاوم ﮔﺬﺷﺘﻪ و ﺟﻬﺖﮔﯿﺮي ﺑﻪ ﺳـﻮي  آﯾﻨﺪه را ﻓﺮاه  ﻣﯽﺳﺎزد )1(.

ارﯾﮑﺴﻮن ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﺎور اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﮑﻞﮔﯿﺮي و ﭘﺬﯾﺮش ﻫﻮﯾــﺖ ﻓــﺮد، ﺗﮑﻠﯿﻔــﯽ  ﺑــﻪ ﻃــﻮر ﮐﺎﻣــﻞ، دﺷــﻮار و اﺿﻄﺮاب  زاﺳﺖ. اﻓﺮادي ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﻮﯾﺘﯽ ﻗﻮي دﺳﺖ ﻣﯽﯾﺎﺑﻨﺪ، ﺑﺮاي روﯾﺎروﯾﯽ ﺑﺎ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﺰرﮔﺴـﺎﻟﯽ آﻣـﺎده   ﻣـﯽ ﺷـﻮﻧﺪ و  اﻓﺮادي ﮐﻪ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﻫﻮﯾﺘﯽ دﺳﺖ ﯾﺎﺑﻨﺪ، ﺑﺤـﺮان  ﻫﻮﯾﺖ را ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ؛ ﭼﻨﯿﻦ اﻓﺮادي ﻧﻤﯽداﻧﻨﺪ ﮐﯿﺴـﺘﻨﺪ  ﯾﺎ ﭼﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻪ ﮐﺠﺎ ﺗﻌﻠﻖ دارﻧﺪ ﯾﺎ ﻣﯽﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑـﻪ ﮐﺠـﺎ   ﺑﺮوﻧﺪ؛ درﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳـﺖ از ﻣﺴـﯿﺮ   ﺑﻬﻨﺠـﺎر  زﻧـﺪﮔﯽ،  ﺗﺤﺼﯿﻞ، ﺷﻐﻞ و ازدواج ﮐﻨﺎرهﮔﯿﺮي ﮐﻨﻨﺪ )2(.

ﺟﺪﯾﺪﺗﺮﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ در ﺣﻮزه ﻫﻮﯾﺖ ﮐﻪ ﻣﺒﻨـﺎي ﻧﻈـﺮي   اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﺷﻤﺎرﻣﯽ رود، ﻧﻈﺮﯾـﻪ  ﺳـﺒﮏ ﻫـﺎي ﻫﻮﯾـﺖ   ﺑﺮزوﻧﺴﮑﯽ1 اﺳﺖ ﮐﻪ اﻟﮕﻮﯾﯽ ﺷـﻨﺎﺧﺘﯽ – اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ دارد   ﻣﺪل ﭘﺮدازش ﺷـﻨﺎﺧﺘﯽ – اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ ﻫﻮﯾـﺖ ﺑـﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ     راﻫﺒﺮدﻫﺎ و ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎﯾﯽ ﻣﯽﭘﺮدازد ﮐﻪ اﻓﺮاد ﺑﺮاي ﺳﺎﺧﺖ و اﺻﻼح ﻫﻮﯾﺖ ﺧـﻮد ﺑـﻪ آﻧ  ﻬـﺎ  ﺗﻮﺟـﻪ  ﮐـﺮده ﯾـﺎ   از آﻧﻬـﺎ  اﺟﺘﻨﺎب ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ؛ ﺑﺮاﺳﺎس اﯾﻦ دﯾﺪﮔﺎه، ﻫﻮﯾـﺖ ﺳـﺎﺧﺘﺎري   ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ و ﭼﺎرﭼﻮب ارﺟﺎﻋﯽ ﺷﺨﺼﯽ اﺳـﺖ ﮐـﻪ ﺑـﺮاي    ﺗﻔﺴﯿﺮ ﺗﺠﺎرب و اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺧـﻮد و ﭘﺎﺳـﺦ ﺑـﻪ    ﭘﺮﺳﺶﻫﺎﯾﯽ درﺑﺎره ﻣﻔﻬـﻮم ﻣﻌﻨـﺎداري و ﻫـﺪف زﻧـﺪﮔﯽ     ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد. ﻣﺪل ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ– اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻫﻮﯾـﺖ ﺑـﺮ   ﺳﺎزﻧﺪﮔﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ اﺳﺖ، ﯾﻌﻨﯽ اﻓﺮاد ﻧﻘـﺶ ﻫـﺎي ﻓﻌـﺎﻟﯽ در   ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺗﻔﮑﺮ ﺧـﻮد درﺑـﺎره   اﯾﻨﮑـﻪ ﭼـﻪ ﮐﺴـﯽ ﻫﺴـﺘﻨﺪ،     اﯾﻔﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.

ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺗﻼشﻫﺎي ﺳﺎزﮔﺎراﻧﻪ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ آﻣﯿﺰ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ و اﺻﻼح ﺟﻨﺒـﻪ ﻫـﺎﯾﯽ از ﺳـﺎﺧﺘﺎر   ﻫﻮﯾﺖ ﺷﮑﻞ ﻣﯽ ﮔﯿﺮد؛  ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس، رﺷﺪ ﻫﻮﯾﺖ، ﻣﺒﺎدﻟـﻪ  دﯾﺎﻟﮑﺘﯿﮑﯽ اﺳﺖ ﻣﯿﺎن ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑـﻪ  وﺳـﯿﻠﻪ  ﺳـﺎﺧﺘﺎر  ﻫﻮﯾﺖ اداره ﻣﯽﺷﻮد و ﻓﺮاﯾﻨـﺪﻫﺎي اﻧﻄﺒـﺎﻗﯽ ﮐـﻪ ﺗﻮﺳـﻂ     ﺑﺎﻓﺖﻫﺎي ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﻪ ﻓـﺮد  در آن زﻧـﺪﮔﯽ و  رﺷﺪ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﻫﺪاﯾﺖ  ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ؛ اﯾﻦ ﺳﺒﮏﻫﺎ ﺑﻪ راﻫﺒﺮدﻫﺎ و ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎي ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﺗﻌﺎرضﻫﺎي ﻫﻮﯾـﺖ اﺷـﺎر   ه دارﻧـ ﺪ؛ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ، ﺳﺒﮏﻫﺎي ﻫﻮﯾﺖ، ﺗﺮﺟﯿﺢ ﻧﺴﺒﯽ اﻓﺮاد ﺑﺮاي ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮي ﺷـﯿﻮه ﻫـﺎي ﺧـﺎص ﺣـﻞ ﻣﺴـﺎﺋﻞ ﻫـﻮﯾﺘﯽ و      ﭘﺮدازش اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺧﻮد اﺳﺖ )3(. ﺳـﺒﮏ ﻫـﺎي  ﻫﻮﯾﺘﯽ از ﻧﻈﺮ ﺑﺮزوﻧﺴﮑﯽ، ﻣﻮارد زﯾﺮ را درﺑﺮﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ: 1- ﺳﺒﮏ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ2: اﻓـﺮاد داراي ﺳـﺒﮏ اﻃﻼﻋـﺎﺗﯽ    ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻓﻌـﺎل و آﮔﺎﻫﺎﻧـﻪ ﺑـﻪ ﺟﺴـﺘﺠﻮي اﻃﻼﻋـﺎت و      ارزﯾﺎﺑﯽ آﻧﻬﺎ ﻣﯽﭘﺮدازﻧـﺪ و ﺳـﭙﺲ اﻃﻼﻋـﺎت ﻣﻨﺎﺳـﺐ را     اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ )3(. 2- ﺳﺒﮏ ﻫﻨﺠﺎري3: در ﺳـﺒﮏ ﻫﻨﺠـﺎري  ، ﻓـﺮد در  ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﻪ ﺷﯿﻮهاي واﮐﻨﺸـﯽ و ﻫﻤﺎﻫﻨـﮓ ﺑـﺎ    اﻧﺘﻈﺎرﻫﺎي ﮔﺮوهﻫﺎي ﻣﺮﺟﻊ و دﯾﮕﺮان ﻋﻤﻞ ﻣـﯽ ﮐﻨـﺪ و  ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺧﻮدﮐﺎر و ﺑﺪون ﺧﻮدارزﯾـﺎﺑﯽ، ارزش ﻫـﺎ و  ﺑﺎورﻫﺎ را دروﻧﯽ ﻣﯽﮐﻨﺪ )4(.

اﯾﻦ ﺳﺒﮏ ﺑﺎ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ وﻇﯿﻔﻪﺷﻨﺎﺳﯽ ﻣﻔﺮط، ﮐﻤﮏﺧﻮاﻫﯽ، ﻧﺎﺷـﮑﯿﺒﺎﯾﯽ و  ﻣﯿﻞ ﺷﺪﯾﺪ ﺑﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻣﻨﺪي ﻗﻀﺎﯾﺎ، ﺧﻮدﭘﻨﺪارة ﭘﺎﯾﺪار و ﻋﺪم ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ اﻃﻼﻋﺎت ﻧﺎﻫﻤﮕﺎم ﺑﺎ ارزشﻫﺎ و ﺑﺎورﻫﺎ راﺑﻄﻪ  دارد)1.(4 3- ﺳــﺒﮏ ﺳــﺮدرﮔﻢ- اﺟﺘﻨــﺎﺑﯽ4: اﻓــﺮاد داراي ﺳــﺒﮏ ﺳــﺮدرﮔﻢ- اﺟﺘﻨــﺎﺑﯽ، اﻫﻤــﺎلﮐﺎرﻧــﺪ و ﺗــﺎ ﺣــﺪ ﻣﻤﮑــﻦ ﺳﻌﯽ دارﻧـﺪ  ﻣﻮﻗﻌﯿـﺖ ﻫـﺎي ﺗﻌـﺎرض  ﺑﺮاﻧﮕﯿـﺰ و ﻣﺴـﺘﻠﺰم   ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮي را ﺑﻪ ﺗﺄﺧﯿﺮﺑﯿﻨﺪازﻧﺪ؛ در ﻣـﻮاﻗﻌﯽ ﮐـﻪ اﻣﮑـﺎن    ﭼﻨﯿﻦ ﺗﺄﺧﯿﺮي وﺟﻮدﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، در ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮي ﺑﯿﺸـﺘﺮ  ﺑﻪ ﻣﻘﺘﻀﯿﺎت و ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎي ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺗﮑﯿﻪ ﻣـﯽ ﮐﻨﻨـﺪ  )4(؛ در ﻣﻮاﻗﻊ ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮي، ﺣﺲ ﺗﺮس و اﺿﻄﺮاب ﻧﯿﺰ دارﻧـﺪ و  در اﯾﻦ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖﻫﺎ اﻏﻠﺐ از راﻫﺒﺮدﻫـﺎي ﻧﺎﻣﻨﺎﺳـﺐ ﻣﺎﻧﻨـﺪ    اﺟﺘﻨﺎب، ﺑﻬﺎﻧﻪ آوردن و دﻟﯿﻞﺗﺮاﺷﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. رﻓﺘـﺎر  ﻧﻬﺎ ﻣﻮﻗﻌﯿﺘﯽ ﺑﻮده، اﻟﮕﻮﯾﯽ ﻣﺸﺨﺺ ﻧـﺪارد . اﯾـﻦ ﺳـﺒﮏ   ﻫﻮﯾــﺖ ﺑــﺎ ﻫﯿﺠــﺎن ﻣــﺪاري، راﻫﺒﺮدﻫــﺎي ﻧــﺎﻣﻄﻠﻮب  ﺗﺼــﻤﯿﻢ ﮔﯿــﺮي، ﺧﻮدآﮔــﺎﻫﯽ ﻣﺤــﺪود، دﯾﮕــﺮ ﭘﯿــﺮوي و ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮي راﻫﺒﺮدﻫـﺎي اﺳـﻨﺎدي و ﺷـﻨﺎﺧﺘﯽ ﻧﺎﮐﺎرآﻣـﺪ راﺑﻄﻪ دارد )4(.

ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ ﯾﮑﯽ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻬﻢ اﺛﺮﮔﺬار در ﮐﺴـﺐ  ﻫﻮﯾﺖ، ﺳﺒﮏ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﻓﺮد ﺑﺎﺷﺪ. دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﻣــﻮﻗﻌﯿﺘﯽ ﻋﻤﯿــﻖ و ﭘﺎﯾــﺪار زﯾﺴــﺘﯽ، روانﺷــﻨﺎﺧﺘﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﻪ ﺑﺮاﺳﺎس ارﺗﺒﺎط ﻣﯿﺎن ﮐﻮدك و ﻣﺮاﻗﺒﺎن او در ﺳﺎلﻫﺎي اوﻟﯿﻪ زﻧﺪﮔﯽ ﺷﮑﻞ ﻣﯽﮔﯿﺮد )5(؛ ﻃﺮف داران اﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ اﺣﺘﻤﺎل زﯾﺎد ﺳﺒﮏ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﮐﻮدك ﺑﺮاﺳــﺎس اﻟﮕﻮﻫــﺎي ﻓﻌــﺎل دروﻧــﯽ1 از ﺧــﻮد و ﻧﮕﺎرﻫــﺎي     دﻟﺒﺴــﺘﮕﯽ ﺗــﺎ ﺑﺰرﮔﺴــﺎﻟﯽ اداﻣــﻪ ﻣــﯽﯾﺎﺑــﺪ و در روابط ﺑﺰرﮔﺴﺎﻟﯽ ﻣﻨﻌﮑﺲ ﻣﯽﺷﻮد )6(.

اﻟﮕﻮﻫﺎي ﻓﻌـﺎل دروﻧـﯽ ﯾﻌﻨﯽ ﺑﺎورﻫﺎ، اﻧﺘﻈﺎرﻫﺎ و اﺣﺴﺎﺳﺎت ﻓﺮد درﺑﺎرة ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ و ﭘﺎﺳﺦدﻫﻨﺪﮔﯽ ﻧﮕﺎرهﻫﺎي دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑـﻪ ﻧﯿﺎزﻫـﺎي وي   و ارزش و ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽﻫﺎﯾﯽ را درﺑﺮﻣﯽ ﮔﯿﺮد ﮐـﻪ ﻓـﺮد ﺑـﺮاي    ﺧﻮد در ﯾﺎﻓﺘﻦ ﺗﻮﺟﻪ و ﻣﺤﺒﺖ از دﯾﮕﺮان ﻗﺎﺋﻞ اﺳﺖ. ﭘﯿﺮو ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎي » ﺑﺎﻟﺒﯽ«، اﯾﻨﺰورث، ﺑﻬﻠﺮ، واﺗـﺮز  و وال، ﺳـﻪ  ﺳــﺒﮏ دﻟﺒﺴــﺘﮕﯽ اﯾﻤــﻦ2، اﺟﺘﻨــﺎﺑﯽ3  و دوﺳــﻮﮔﺮا4  را ﺗﺸﺨﯿﺺ دادﻧﺪ. وﯾﮋﮔﯽﻫﺎي ﺑﻬﻨﺠﺎر و ﻧﺎﺑﻬﻨﺠﺎر رواﺑﻂ ﺑﯿﻦ ﻓﺮدي ﺑﻪ ﮔﻮﻧـﻪ اي ﻋﻤﯿـﻖ از ﺳـﺒﮏ دﻟﺒﺴـﺘﮕﯽ اﺷـﺨﺎص ﺗﺄﺛﯿﺮﻣﯽﭘﺬﯾﺮد )6(.

ﺮاﺳــﺎس ﻧﺘــﺎﯾﺞ ﭘــﮋوﻫﺶﻫــﺎ، دﻟﺒﺴــﺘﮕﯽ اﯾﻤــﻦ ﺑــﺎ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎي ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺜﺒﺖ ﺷﺎﻣﻞ ﺻـﻤﯿﻤﯿﺖ و ﺧﺮﺳـﻨﺪي،   دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ اﺟﺘﻨﺎﺑﯽ ﺑﺎ ﺳﻄﻮح ﭘﺎﯾﯿﻦﺗﺮي از ﺻﻤﯿﻤﯿﺖ و ﺗﻌﻬﺪ، و دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ دوﺳـﻮﮔﺮا ﺑـﺎ ﺷـﻮر و ﻫﯿﺠـﺎن و     دلﻣﺸـﻐﻮﻟﯽ  درﺑﺎرة رواﺑﻂ ﺗﻮأم ﺑﺎ ﺧﺮﺳﻨﺪي ﮐﻢ، ﻣﺮﺗﺒﻂ اﺳﺖ )7(. در ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻫﺎﯾﯽ ﻣﺘﻌﺪد راﺑﻄﻪ ﻣﯿﺎن دو ﺳـﺎزه  ﻫﻮﯾـﺖ و  دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ آﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﻫـﻢ  ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ؛ در ﺑﻌﻀﯽ از اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻫﺎ ﻣﯿﺎن دﻟﺒﺴـﺘﮕﯽ  اﯾﻤﻦ و ﭘﺎﯾﮕﺎه ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻮﻓﻖ، راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﯿﺎن دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ اﯾﻤــﻦ و ﭘﺎﯾﮕــﺎه ﻫﻮﯾــﺖ ﺳــﺮدرﮔﻢ، راﺑﻄــﻪ     ﻣﻨﻔــﯽ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ. در ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻫﺎﯾﯽ دﯾﮕﺮ، ﻣﯿـﺎن  دﻟﺒﺴـﺘﮕﯽ  اﯾﻤــﻦ و ﭘﺎﯾﮕــﺎه ﻫﻮﯾــﺖ ﭘﯿﺸــﺮس راﺑﻄــﻪ   اي ﻣﺜﺒــﺖ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه اﺳـﺖ و در ﺑﻌﻀـﯽ ﺗﺤﻘﯿـﻖ    ﻫـﺎ ، ﻫـﯿﭻ  ﮔﻮﻧـﻪ  راﺑﻄﻪاي ﻣﯿﺎن اﯾﻦ دو ﺳﺎزه ﺑﻪ دﺳـﺖ  ﻧﯿﺎﻣـﺪه  اﺳـﺖ  )8(. ﻧﺘـﺎﯾﺞ  ﭘﮋوﻫﺶ اوﯾـﻼ ، ﮐـﺎﺑﺮال  و ﻣـﺎﺗﻮس 5 روي 236 داﻧﺸـﺠﻮي  ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ، از راﺑﻄﻪاي ﻣﻌﻨﺎدار ﻣﯿﺎن ﺳﺒﮏﻫﺎي دﻟﺒﺴـﺘﮕﯽ  و ﺳﺒﮏﻫﺎي ﻫﻮﯾﺖ ﺣﮑﺎﯾـﺖ  دارد )9(. ﻧﺘـﺎﯾﺞ ﻣﻄﺎﻟﻌـﺎت   اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ اﯾﻤﻦ ﻣﯿـﺎن ﻣـﺎدر و   ﻓﺮزﻧﺪ، ﻓﺮاﯾﻨﺪ رﺷﺪ ﻫﻮﯾﺖ را ﺳـﻬﻮﻟﺖ ﻣـﯽ   ﺑﺨﺸـﺪ  )10(.

ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎﮐﺮ6 ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ اﯾﻤـﻦ ، ارﺗﺒـﺎط ﻣﺜﺒﺖ ﻣﻌﻨﺎداري ﺑﺎ اﻧﺴﺠﺎم ﻫﻮﯾﺘﯽ و راﺑﻄﻪ ﻣﻨﻔﯽ ﻣﻌﻨﺎداري ﺑــﺎ آﺷــﻔﺘﮕﯽ ﻫــﻮﯾﺘﯽ دارد )11(. ﺑﺮرﺳــﯽ ﺗﺎرﯾﺨﭽــﻪ و ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎي ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﻧﻈﺮﯾﻪ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻨﺸﺄ آﺛﺎري ﻣﻬﻢ ﺑﺮ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺤـﻮﻟﯽ و روان ﺷﻨﺎﺳـﯽ  ﺷﺨﺼــﯿﺖ ﺑــﻮده، ﺑﻠﮑــﻪ ﺗــﺄﺛﯿﺮي ﻏﯿﺮﻗﺎﺑــﻞ اﻏﻤــﺎض ﺑــﺮ ﺳــﯿﺐ ﺷﻨﺎﺳــﯽ رواﻧــﯽ و اﺑﻌــﺎد ﻣﺨﺘﻠــﻒ رواندرﻣــﺎﻧﯽ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ؛ از ﻃﺮف دﯾﮕﺮ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﻮان ﺑﻮدن ﺟﻤﻌﯿﺖ ﮐﺸﻮر ﻣﺎ، ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎي ﺟﻮاﻧﺎن ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑـﻪ ﻧـﻮع   ﻫﻮﯾﺖ، ﻫﻤﮕﯽ ﺑﺮ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻬﺮ ﺗﺄﯾﯿﺪ ﻣﯽزﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﻮﯾﺖ و ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎي ﻣﺮﺑـﻮط ﺑـﻪ آن، ﺑﺎﯾـﺪ ﻣـﻮرد ﺑﺮرﺳـﯽ دﻗﯿـﻖ       ﻗﺮارﮔﯿــﺮد.

ازآﻧﺠﺎﮐــﻪ ﺳــﺒﮏ ﻫــﺎي دﻟﺒﺴــﺘﮕﯽ، ﯾﮑــﯽ از اﺳﺎﺳﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﻧﻘﺶﻫﺎ را در ﻧﮕﺮش ﻓﺮد ﻧﺴـﺒﺖ  ﺑـﻪ ﺧـﻮد و   رواﺑﻂ اﻓﺮاد ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺑﺎزي ﻣﯽﮐﻨﺪ و ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ ﯾﮑـﯽ از   ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ در رواﺑﻂ و ﮐﺴﺐ ﻫﻮﯾـﺖ اﺳـﺖ،   ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺳﺒﮏ ﻫﺎي دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ و ﻣﻮارد ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ آن ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺎﻓﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ– اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺟﺎﻣﻌـﻪ  در زﻣﺮه ﻣﻮﺿﻮع ﻫﺎي ﻣﻬﻢ و ﺿﺮوري ﺑﺮاي اﻧﺠﺎم ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮاﺳﺖ؛ ﻟﺬا ﻫﺪف از اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﯿﺎن ﺳﺒﮏﻫﺎي دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ و ﻫﻮﯾـﺖ و ﭘـﯿﺶ  ﺑﯿﻨـﯽ ﺳـﺒﮏ  ﻫـﺎي  ﻫﻮﯾﺖ ﺑﺮاﺳﺎس ﺳﺒﮏﻫﺎي دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ.

 

 

 

 



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *