no-img
دانلود پایان نامه مقاله ترجمه تحقیق پروژه پروپوزال سمینار – با ضمانت اصالت و ارزانترین قیمت

ارتباط سبک دلبستگی و سبک های هویتی در دانشجویان غیر بومی دانشکده پیراپزشکی – دانلود روش تحقیق یا پروپوزال پیراپزشکی، پرستاری، هوشبری، اتاق عمل، مامایی و …


دانلود پایان نامه مقاله ترجمه تحقیق پروژه پروپوزال سمینار – با ضمانت اصالت و ارزانترین قیمت
درخواست خدمات

ادامه مطلب

ارتباط سبک دلبستگی و سبک های هویتی در دانشجویان غیر بومی دانشکده پیراپزشکی – دانلود روش تحقیق یا پروپوزال پیراپزشکی، پرستاری، هوشبری، اتاق عمل، مامایی و …
zip
آگوست 6, 2020
۴,۰۰۰ تومان

ارتباط سبک دلبستگی و سبک های هویتی در دانشجویان غیر بومی دانشکده پیراپزشکی – دانلود روش تحقیق یا پروپوزال پیراپزشکی، پرستاری، هوشبری، اتاق عمل، مامایی و …


ارتباط سبک دلبستگی و سبک های هویتی در دانشجویان غیر بومی دانشکده پیراپزشکی

دانلود روش تحقیق یا پروپوزال پیراپزشکی، پرستاری، هوشبری، اتاق عمل، مامایی و …

تعداد صفحات : 19

فرمت : docx , word 

فاقد غلط املایی و قابل ویرایش دارای رفرنس مقدمه، بخش بندی شده ، فهرست و….

کامل و آماده تحویل

گارانتی بازگشت وجه.

بیان مسئله:

خاﻧﻮاده اﺳﺎﺳﯽ ﺗﺮﯾﻦ واﺣﺪي اﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮد ﺑﻪ آن ﺗﻌﻠﻖ دارد ﯾﮏ ﻧﻈﺎم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ – ﻃﺒﯿﻌـﯽ ﮐـﻪ وﯾﮋﮔـﯽ هاي ﺧﺎص ﺧﻮد را دارد راﺑﻄﻪ ي اﻋﻀﺎي اﯾﻦ ﺧﺎﻧﻮاده ﭼﻨﺪ ﻻﯾﻪ و ﻋﻤﯿﻖ اﺳﺖ وﺟﻮد در ﭼﻨﯿﻦ ﻧﻈـﺎﻣﯽ اﻓﺮاد ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ ﻋﻼﯾﻖ و دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﻫﺎي ﻧﯿﺮوﻣﻨﺪ ﭘﺎﯾﺪار و ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺑﻪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﻣﺘﺼﻞ ﻣﯽ ﺷـﻮﻧﺪ. وﺟـﻮد همین دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﻫﺎ و اﺣﺴﺎس ﺗﻌﻠﻖ ﻫﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﮑﻞ دﻫﻨﺪه ﻧﮕﺮش ﻫﺎ، ارزش ﻫﺎ، رﻓﺘﺎرﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ رﯾﺸﻪ ﻫﺎ در ﻓﺮزﻧﺪان ﺧﺎﻧﻮاده اﺳﺖ. ﺟﺎن ﺑﺎﻟﺒﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎي ﮔﺴﺘﺮده اي درﺑﺎره ﻣﻔﻬﻮم دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ به ﻋﻤﻞ آورد. او دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ را ﭼﻨـﯿﻦ ﺗﻮﺻـﯿﻒ ﮐـﺮده اﺳـﺖ: ارﺗﺒـﺎط و ﭘﯿﻮﻧـﺪ رواﻧـﯽ ﭘﺎﯾـﺪار ﺑـﯿﻦ دو اﻧﺴـﺎن (اروزﮐﺎن2009،2). ﺑﺎﻟﺒﯽ ﺑﺎ اﯾﻦ دﯾﺪﮔﺎه رواﻧﮑﺎواﻧﻪ ﻣﻮاﻓﻖ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت اوﻟﯿﻪ ﮐﻮدﮐﯽ، ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﻬﻤﯽ ﺑﺮ رﺷﺪ و رﻓﺘﺎرﻫﺎي ﺑﻌﺪي در زﻧﺪﮔﯽ دارد. ﺑﻪ ﻋﻘﯿﺪه او، ﺳﺒﮏ ﻫﺎي دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ اوﻟﯿﻪ ﻣﺎ در دوران ﮐﻮدﮐﯽ از ﻃﺮﯾﻖ راﺑﻄﻪ ﮐﻮدك/ﭘﺮﺳﺘﺎر ﺷﮑﻞ ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. ﺑﺎﻟﺒﯽ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻋﻘﯿﺪه داﺷـﺖ ﮐـﻪ دﻟﺒﺴـﺘﮕﯽ داراي ﻣﻮﻟﻔـﻪ     اي ﺗﮑﺎﻣﻞ ﯾﺎﺑﻨﺪه اﺳﺖ و ﺑﻪ ﺑﻘﺎي اﻧﺴﺎن ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ (ﻫﺮﻧﺎﻧﺪز2010،3). ﺳﻪ ﺳﺒﮏ دﻟﺒﺴـﺘﮕﯽ ﻋﻤﺪه وﺟـﻮد دارد: دﻟﺒﺴـﺘﮕﯽ اﯾﻤـﻦ، دﻟﺒﺴـﺘﮕﯽ اﺟﺘﻨـﺎﺑﯽ و دﻟﺒﺴـﺘﮕﯽ دوﺳـﻮﮔﺮا (ﺑﺎﻣﯿﺴﺘﺮ 2005،4، ﺑﻪ ﻧﻘﻞ از رﻓﯿﻌﯽ، ﺣﺎﺗﻤﯽ و ﻓﺮوﻏﯽ). وﯾﮋﮔـﯽ ﻫـﺎي ﺑﻬﻨﺠـﺎر و ﻧﺎﺑﻬﻨﺠـﺎر رواﺑـﻂ ﺑـﯿﻦ ﺷﺨﺼﯽ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ اي ﻋﻤﯿﻖ از ﺳﺒﮏ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ اﺷﺨﺎص ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﭘﺬﯾﺮﻧﺪ. ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎي ﺑﺴﯿﺎري ﻧﺸﺎن داد اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮاﻟﮕﻮي از دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ وﯾﮋﮔﯿﻬﺎي رﻓﺘﺎري ﺧﺎص را در اﻓـﺮاد ﺑﺮﻣـﯽ اﻧﮕﯿـﺰد ورواﺑـﻂ ﻧﺰدﯾﮏ وﺗﺠﺎرب ﻫﯿﺠـﺎﻧﯽ آﻧﻬﺎرا ﺗﺤـﺖ ﺗـﺎﺛﯿﺮﻗﺮارﻣﯽ دﻫـﺪوﻣﺒﻨﺎي ﺗﻌـﺎﻣﻼت وﭼـﺎرﭼﻮب ﻫـﺎي ﻓﮑـﺮي عاﻃﻔﯽ آﻧــﺎن را در ﻧﻮﺟﻮاﻧﯽ ودوران ﺑﺰرﮔﺴــﺎﻟﯽ ﺷــﮑﻞ ﻣــﯽ دﻫﺪ (اوﻧــﺰورث، اﺳﺘﺮﻧﮓ،2011). ﺻﺪﻫﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﺸﺎن داده اﻧﺪﮐﻪ اﻟﮕﻮي دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ اﻓﺮاد،ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻦ ﻣﻄﻤﺌﻨـﯽ ﺑـﺮاي ﺗﺒﯿـﯿﻦ ﺗﻔﺎوﺗﻬﺎي آﻧـﺎن دراﺑﻌـﺎد رواﻧﺸـﻨﺎﺧﺘﯽ، واﺑﺴـﺘﮕﯿﻬﺎي اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ، ﺷـﻨﺎﺧﺖ اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ، رواﺑﻂ روﻣﺎﻧﺘﯿـﮏ زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ، ﻣﯿﺰان ﮐﻨﺘﺮل ﺑﺮاﺳﺘﺮس ﻫﺎ وﻫﯿﺠﺎﻧﺎت، واﮐﻨﺶ ﺑﻪ ﺟﺪاﺋﯽ ﻫﺎ، ﮐﺎرآﻣﺪي در رواﺑﻂ ﻣﯿﺎن ﻓﺮدي ﺮﺣﻮاره اﻓﺮاد ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﻮد ودﯾﮕﺮان اﺳﺖ .ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺜـﺎل دﻟﺒﺴـﺘﮕﯽ ﻫـﺎي ﻣﺨﺘـﻞ ﺑـﺎاﺧﺘﻼل ﻫـﺎي ﺷﺪﯾﺪ، اﻓﺴﺮدﮔﯽ، رﻓﺘﺎرﻫﺎي ﺿﺪاﺟﺘﻤﺎﻋﯽ وﻣﺸﮑﻼت ﺳـﺎزﮔﺎري واﺷـﮑﺎل در واﻟـﺪﯾﻨﯽ ﮐـﺮدن ﻣﻨﺎﺳـﺐ راﺑﻄﻪ دارﻧﺪ (ﮐﺎواﻟﺴﮑﯽ،   ووﺳﺘﻦ2012،2).

ﻓﺮض ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺒﮏ ﻫﺎي دﻟﺒﺴـﺘﮕﯽ ﻧﺎﮐﺎرآﻣـﺪ ﺑﺎﻋـﺚ ﺑﻮﺟﻮد آﻣﺪن ﺳﺒﮏ ﻫﺎي ﻫﻮﯾﺖ ﻧﺎﮐﺎرآﻣﺪ در اﻓﺮاد ﻣﯽ ﺷﻮد و ﺳﺒﮏ ﻫﺎي ﻫﻮﯾﺘﯽ در ﯾﮏ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺗﺤﻮﻟﯽ در ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻓﺮد ﻣﺎﻧﺪﮔﺎر ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺧﻮد را ﺑﺮ اﺑﻌـﺎد ﮔﻮﻧـﺎﮔﻮن ﻋﻤﻠﮑـﺮد ﺷﺨﺼـﯿﺖ ﻓـﺮد ﻣـﯽ ﮔﺬارﻧﺪ. ﯾﮑﯽ از ﺣﻮزه ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺳﺒﮏ ﻫﺎي دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ را دﯾﺪ ﺳـﺒﮏ ﻫـﺎي ﻫـﻮﯾﺘﯽ اﻓـﺮاد  اﺳﺖ (ﺑﺪر، آﺳﯿﺘﻠﯽ2011،3). ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻫﻮﯾﺖ ﺑﺮاي اوﻟﯿﻦ ﺑﺎر ﺗﻮﺳﻂ ارﯾﮑﺴﻮن اراﺋﻪ ﺷﺪ و ﺑﻮﺳـﯿﻠﻪ  آرﭼـﺮ مورد ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. اﯾﮑﺴﻮن واﻟﺪﯾﻦ را ﻣﺴﺌﻮل اراﺋﻪ ﯾﮏ ﭼﻬﺎر ﭼـﻮب ﻓﮑـﺮي و ﺟﻬـﺎن ﺑﯿﻨـﯽ بین ﺟﻮاﻧﺎن ﻣﯽ داﻧﺪ (ﮐﺮوﮔﺮ2000 ،4). ﻫﻮﯾﺖ را ﺗﺮﮐﯿﺐ از ﺑﺎورﻫﺎ ارزش ﻫﺎ ﻧﻘﺶ ﻫـﺎ رﻓﺘﺎرﻫـﺎ و ﻣﻬـﺎرت هاي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ / اﺧﻼﻗﯽ و ﻋﻤﻠﯽ ﻣﯽ داﻧﺪ ﮐﻪ در دوران ﺑﺰرﮔﺴﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﯾﮏ ﮐﻞ ﻣﻨﺴﺠﻢ و ﺗﺮﮐﯿﺐ  ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﯽ ﮔﺮدد. ﺟﺪﯾﺪﺗﺮﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻫﻮﯾﺖ ﮐﻪ ﻣﺒﻨﺎي ﻧﻈﺮي اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷـﺪ ﻧﻈﺮیه ﺳﺒﮏ ﻫﺎي ﻫﻮﯾﺖ ﺑﺮزﻧﺴﮑﯽ اﺳﺖ در اﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ اﻟﮕﻮي ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ – اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﻄﺮح ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ در آن   ﺑﻪ ﺗﻔﺎوت ﻫﺎي اﻓﺮاد در اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎي ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ – اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ – ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮي ﺑـﻪ ﺣـﻞ مسئله مواجهه ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻼت اﻃﻼق ﻣﯽ ﺷﻮد (ﺑﺮك2007 ،5، ﺑﻪ ﻧﻘﻞ از ﺳﯿﺪ ﻣﺤﻤـﺪي ،1388). در ﺳـﺒﮏ اﻃﻼﻋـﺎت   ﺟﺴﺘﺠﻮﮔﺮ  ﻓﺮد دﻧﺒﺎل اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻮده در ﻣﻮرد ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﺧﻮد ﺷﮑﺎك و ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آﮔﺎﻫﯽ ﻫﺎي ﻣﺮﺑـﻮط به ﺧﻮد ﮔﺸﻮده اﻧﺪ و ﺑﻪ ﭘﺮدازش اﻃﻼﻋﺎت ﻗﺒﻞ از ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮي ﻣﯽ ﭘﺮدازﻧﺪ (ﺑﺮزوﻧﺴﮑﯽ6 ، 2003). در  ﺳﺒﮏ ﻫﻮﯾﺖ ﻫﻨﺠﺎري ﻓﺮد ارزش ﻫﺎي ﻣﺮاﺟﻊ ﻗﺪرت و واﻟﺪﯾﻦ را ﻣﯽ ﭘﺬﯾﺮﻧـﺪ ﺑـﻪ آن ﻫـﺎ اﻧﻌﻄـﺎف ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ و داراي ﻫﺪف ﻫﺎي ﮐﺎري و آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺸﺨﺺ اﻧﺪ ﮐـﻪ از ﺑﯿـﺮون ﮐﻨﺘـﺮل ﻣـﯽ ﺷـﻮد. در ﺳﺒﮏ هوﯾﺖ ﻫﻨﺠﺎري  ﻓﺮد ارزش ﻫﺎي ﻣﺮاﺟﻊ ﻗﺪرت و واﻟﺪﯾﻦ را ﻣﯽ ﭘﺬﯾﺮﻧـﺪ ﺑـﻪ آن ﻫﺎ اﻧﻌﻄـﺎف ﻧﺎﭘـﺬﯾﺮ داراي ﻫﺪف ﻫﺎي ﮐﺎري و آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺸﺨﺺ اﻧـﺪ ﮐـﻪ از ﺑﯿﺮون ﮐﻨﺘﺮل ﻣﯽ ﺷﻮد. در ﺳﺒﮏ ﻫﻮﯾﺖ ﺳﺮدرﮔﻢ (اﺟﺘﻨﺎﺑﯽ) ﻓﺮد ﻫﻤﻮراه ﺑﻪ درﺧﻮاﺳﺖ ﻫﺎي ﻣﻮﻗﻌﯿﺘﯽ واﮐﻨﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﻨﺪ و درﻧـﮓ زﯾـﺎد در   ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮي ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺷﺨﺼﯽ و ﻫﻮﯾﺘﯽ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ ﺳـﺒﮏ ﻫﻮﯾـﺖ ﺑـﻪ راﻫﮑﺎرﻫـﺎﯾﯽ اﺷﺎره دارد ﮐﻪ ﯾﮏ ﻗﺪر ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺸﺨﺺ ﻫﻨﮕﺎم ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮي و ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ از آن ﻫﺎ اﺳـﺘﻔﺎده ﻣـﯽ ﮐﻨـﺪ اﻓﺮاد ﺑﺮﺣﺴﺐ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎي ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺗﺌﻮري ﻫﺎي ﺧﻮد ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﺮاي ﺣـﻞ مسئله  ﺷﺨﺼﯽ و ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮي در اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﺒﮏ ﻫـﺎ ﺗﻘـﺎوت دارﻧﺪ (ﺑﺮزوﻧﺴـﮑﯽ، 2003). ﻫﻮﯾـﺖ ﯾـﺎﺑﯽ به موازات رﺷﺪ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻋﺎﻃﻔﯽ اﻫﻤﯿﺖ ﺧﺎﺻﯽ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ. ﺑﺴﯿﺎري از ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﺑﺎ ﺷﻮر زﯾﺎدي از ﺧﻮد ﺳﻮال ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺟﺎﯾﮕﺎه اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ ﻣـﻦ ﮐﺠﺎﺳـﺖ؟ ﺷـﻐﻞ آﯾﻨـﺪه ﻣـﻦ ﭼﯿﺴﺖ؟ رشته ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻣﻦ ﭼﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد؟ اﯾﻦ ﺳﻮاﻻت در واﻗﻊ ﺗـﻼش ﺑـﺮاي ﯾـﺎﻓﺘﻦ ﻫﻮﯾـﺖ اﺳـﺖ ﮐـﻪ در نحوه ﺑﺮﺧﻮرد ﺟﻮان ﺑﺎ دﯾﮕﺮان اﺛﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارد و ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ در زﻣﯿﻨﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ دﭼﺎر دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد (اﺣﺪي ﺟﻤﻬﺮي، 1385).

ﺑﺮاﺳﺎس آﻧﭽﻪ در ﺧﺼﻮص ﺳﺒﮏ ﻫﺎي دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ و ﺳﺒﮏ ﻫﺎي ﻫﻮﯾﺖ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ، ﻣﯽ ﺗﻮان اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺶ را ﻣﻄﺮح ﻧﻤﻮد ﮐﻪ آﯾﺎ ﻣﯽ ﺗﻮان رابطه ای بین ﺳـﺒﮏ ﻫـﺎي دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ و ﺳـﺒﮏهای ﻫﻮﯾﺖ آﻧﺎن ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﮐﺮد؟



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *