no-img
دانلود پایان نامه مقاله ترجمه تحقیق پروژه پروپوزال سمینار – با ضمانت اصالت و ارزانترین قیمت

رابطه بین جو یادگیری و حمایت اجتماعی در کودکان مبتلا به کم شنوایی – دانلود روش تحقیق یا پروپوزال پیراپزشکی، پرستاری، هوشبری، اتاق عمل، مامایی و …


دانلود پایان نامه مقاله ترجمه تحقیق پروژه پروپوزال سمینار – با ضمانت اصالت و ارزانترین قیمت
درخواست خدمات

ادامه مطلب

رابطه بین جو یادگیری و حمایت اجتماعی در کودکان مبتلا به کم شنوایی – دانلود روش تحقیق یا پروپوزال پیراپزشکی، پرستاری، هوشبری، اتاق عمل، مامایی و …
zip
آگوست 7, 2020
۴,۰۰۰ تومان

رابطه بین جو یادگیری و حمایت اجتماعی در کودکان مبتلا به کم شنوایی – دانلود روش تحقیق یا پروپوزال پیراپزشکی، پرستاری، هوشبری، اتاق عمل، مامایی و …


رابطه بین جو یادگیری و حمایت اجتماعی در کودکان مبتلا به کم شنوایی-

دانلود روش تحقیق یا پروپوزال پیراپزشکی، پرستاری، هوشبری، اتاق عمل، مامایی و …

تعداد صفحات : 12

فرمت : docx , word 

فاقد غلط املایی و قابل ویرایش دارای رفرنس مقدمه، بخش بندی شده ، فهرست و….

کامل و آماده تحویل

گارانتی بازگشت وجه.

بیان مسئله:

ﮐﻢﺷﻨﻮا ﺑﻪ اﻓﺮادي اﻃﻼق ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ دﯾﮕﺮان ﺑﺸﻨﻮﻧﺪ و اﯾﻦ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺑﺮ رﺷﺪ ﺗﺤﻮل ﮔﻔﺘﺎر آنﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﯿﺰان ﮐﻢ ﯾﺎ زﯾﺎد ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﯽﮔﺬارد؛ از اﯾﻦ رو اﯾﻦ اﻓﺮاد ﻗﺎدر ﺑﻪ ﯾﺎدﮔﯿﺮي زﺑﺎن از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺤﯿﻂ و ﺑﻬﺮهﮔﯿﺮي از ﮐﻼس درس ﻋﺎدي ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ (1). ﺷﯿﻮع ﻧﺎﺷﻨﻮاﯾﯽ در اﯾﺮان ﺗﻮﺳﻂ ﻓﯿﺮوزﺑﺨﺖ و ﻫﻤﮑﺎران  در ﻫﺰار ﮐﻮدك ﻣﺘﻮﻟﺪﺷﺪه ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ، اﻣﺎ ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﮐﻤﺒﻮد ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻃﻼﻋﺎت ﺳﻼﻣﺘﯽ، در ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﺟﻬﺎن ﺳﻮم و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﮐﻢﺷﻨﻮاﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻌﻠﻮﻟﯿﺖ ﭘﻨﻬﺎن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ دﺳﺖ آوردن آﻣﺎر دﻗﯿﻘﯽ از ﺗﻌﺪاد اﻓﺮاد ﮐﻢﺷﻨﻮا، دﺷﻮار اﺳﺖ (2).

ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺗﺸﺨﯿﺺ ﮐﻢﺷﻨﻮاﯾﯽ ﺑﻪ دﻻﯾﻠﯽ از ﺟﻤﻠﻪ: ﻓﻘﺪان ﻧﻤﻮد ﻇﺎﻫﺮي، ﻧﺎآﺷﻨﺎ ﺑﻮدن ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﺎ ﻋﻼﺋﻢ اوﻟﯿﻪ و ﻋﺪم اﻃﻼع از ﻣﺮاﮐﺰ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎ ﺗﺄﺧﯿﺮ ﺻﻮرت ﻣﯽﮔﯿﺮد، اﻣﺎ ﻃﺒﻖ آﻣﺎر ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﮐﻪ در ﺳﺎل 2014 ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪ، 5/3% از ﺟﻤﻌﯿﺖ ﮐﻞ ﺟﻬﺎن ﺑﻪ درﺟﺎﺗﯽ از ﮐﻢﺷﻨﻮاﯾﯽ ﻣﺒﺘﻼ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﺶ از 90% آنﻫﺎ در ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎﯾﯽ ﻣﺘﻮﻟﺪ ﺷﺪه اﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﮐﻢﺷﻨﻮاﯾﯽ در آن وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺘﻪ اﺳﺖ (3). زﻧﺪﮔﯽ اﻓﺮادي ﮐﻪ ﮐﻢﺷﻨﻮاﯾﯽ دارﻧﺪ، ﺑﺴﯿﺎر ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ اﯾﻦ ﻣﺤﺪودﯾﺖﻫﺎ ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد، زﯾﺮا اﯾﻦ اﻓﺮاد ارﺗﺒﺎط اﻧﺪﮐﯽ ﺑﺎ دﻧﯿﺎي ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﺧﻮد دارﻧﺪ. ﺗﺤﻮل، ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ زﺑﺎن ﮐﻪ واﺳﻄﻪاي در رواﺑﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﮐﻨﺘﺮل رﻓﺘﺎر اﺳﺖ، ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد. در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺗﺄﺧﯿﺮ زﺑﺎن ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﯾﮏ ﻋﻠﺖ زﻣﯿﻨﻪاي در اﯾﺠﺎد ﻣﺸﮑﻼت رﻓﺘﺎري ﺑﺎﺷﺪ (4).

زﺑﺎن ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ در ﺗﺤﻮل اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻋﺎﻃﻔﯽ ﮐﻮدك اﯾﻔﺎ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﻣﻬﺎرتﻫﺎي زﺑﺎﻧﯽ، ﺑﺮ ﻣﺤﯿﻂ ﮐﻮدك (از ﻗﺒﯿﻞ ﺗﻌﺎﻣﻼت واﻟﺪ-ﮐﻮدك و ﺗﻌﺎﻣﻼت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ) و ﺑﺮ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎي ﻓﺮدي ﮐﻮدك (ﻣﺜﻞ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽﻫﺎي ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و ﻋﺼﺒﯽ ﮐﻮدك) ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﯽﮔﺬارد. در ﻧﺘﯿﺠﻪ رﺷﺪ زﺑﺎن ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻋﻤﯿﻘﯽ ﺑﺮ ﺗﻤﺎم ﺟﻨﺒﻪﻫﺎي ﺗﺤﻮل ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ﻋﺎﻃﻔﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﻮدك دارد. ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﻢﺷﻨﻮا ﺑﺎ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽِ زﺑﺎﻧﯽِ ﻣﺤﺪود، داراي ﻣﺸﮑﻼت رﻓﺘﺎري ﺑﯿﺸﺘﺮ و ﺳﺎزﮔﺎري رواﻧﯽ ﮐﻤﺘﺮي ﻫﺴﺘﻨﺪ(5). ﻃﺒﻖ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت اﻧﺠﺎمﺷﺪه، ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﺎ ﮐﻤﺒﻮد ﺷﻨﻮاﯾﯽ ﻣﺎدرزادي ﺑﯿﺸﺘﺮ در ﻣﻌﺮض ﺧﻄﺮ ﺗﺄﺧﯿﺮ در ﮔﻔﺘﺎر و زﺑﺎن، ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽِ اﻧﺪك و ﻣﺸﮑﻼت رواﻧﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﻫﻤﺴﺎﻻن ﺷﻨﻮاي ﺧﻮد ﻗﺮار دارﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﺸﺨﯿﺺ زودﻫﻨﮕﺎم و ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ اﯾﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﻨﻔﯽ ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮد (4).

ﻋﻼوه ﺑﺮ آن ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﻢﺷﻨﻮاﯾﯽ ﮐﻪ در ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎي ﺷﻨﻮا ﻣﺘﻮﻟﺪ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﻧﯿﺰ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﺄﺧﯿﺮ زﺑﺎﻧﯽ ﺑﺴﯿﺎر آﺳﯿﺐﭘﺬﯾﺮﺗﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺗﺄﺧﯿﺮ زﺑﺎن ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﮐﻮدﮐﺎن را از ﻧﻈﺮ ﺗﺤﻮل راﻫﺒﺮدﻫﺎي ارﺗﺒﺎﻃﯽ، درك اﻓﮑﺎر و اﺣﺴﺎﺳﺎت دﯾﮕﺮان، ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺧﻮد ﺑﻪ وﯾﮋه در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ و اﺣﺴﺎﺳﺎت ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮار دﻫﺪ. اﯾﻦ ﮐﻮدﮐﺎن رواﺑﻂ دوﺳﺘﺎﻧﻪاي ﺑﺎ ﻫﻤﺴﺎﻻن ﺧﻮد ﻧﺪارﻧﺪ و ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ رواﺑﻂﺷﺎن ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺤﺪود اﺳﺖ (1). ﻣﺤﺪودﯾﺖ در ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽﻫﺎي زﺑﺎﻧﯽ ﻓﺮد را ﻣﺴﺘﻌﺪ اﺑﺘﻼ ﺑﻪ اﻓﺴﺮدﮔﯽ، اﺿﻄﺮاب و ﺧﺸﻢ ﻣﯽﮐﻨﺪ.. ﮐﻤﺒﻮد ﻣﻬﺎرتﻫﺎي زﺑﺎﻧﯽ در ﮐﻮدﮐﺎن ﺧﺮدﺳﺎلِ ﻧﺎﺷﻨﻮا ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻼت رﻓﺘﺎري در آﻧﻬﺎ ارﺗﺒﺎط دارد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺗﻌﺠﺐآور ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﮐﻮدﮐﺎنِ ﮐﻢﺷﻨﻮا ﻣﺸﮑﻼت رﻓﺘﺎري و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮي ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺎﻻن ﺷﻨﻮاي ﺧﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ (6).



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *