no-img

دانلود پایان نامه مقاله ترجمه تحقیق پروژه پروپوزال سمینار – با ضمانت اصالت و ارزانترین قیمت
درخواست خدمات

ادامه مطلب

پایان نامه چیست و نحوه انجام پایان نامه چگونه است ؟
zip
جولای 25, 2021
۰ تومان

پایان نامه چیست و نحوه انجام پایان نامه چگونه است ؟


پایان نامه چیست و نحوه انجام پایان نامه چگونه است ؟

مطمئنا یکی از چالشهای دوران تحصیل هر دانشجویی بدون استثناء ، ارائه و نگارش پایان نامه یا پروژه نهایی و دفاع از آن میباشد . سایت پروژه یار سلسله مقالاتی را در دست تالیف ، ترجمه و تدوین  دارد تا به طور کامل نیاز های دانشجویان و متقاضیان نگارش پایان نامه در تمامی مقاطع تحصیلی را پاسخگو باشد . این مقالات از تعریف و انجام پایان نامه و نحوه نوشتن چکیده گرفته تا آماده سازی پروپوزال و پیدا کردن منابع و بطور کلی نگارش متن کامل پایان نامه در رشته های مختلف و مهم دانشگاهی بررسی و در سایت بصورت مرتب ارائه خواهند شد .

 

هنگامی در دوره های تحصیلات تکمیلی که شامل مقاطع بالاتر از کارشناسی ارشد می شود تحصیل می کنید، برای به پایان رسانیدن دوره های خود باید پایان نامه ارایه دهید. در دوره کارشناسی ارشد از کل واحدهایی که دانشجو باید بگذراند، پایان نامه 6 واحد را به خود اختصاص داده است. در دکتری نیز پایان نامه یا تز دکتری شما 18 واحد درسی را اختصاص داده که تقریبا نیمی از واحدهایی است که باید برای این دوره پاس کنید. با این تفاسیر می توان فهمید که پایان نامه بخش مهمی از تحصیل دانشجویان می باشد. نکته مهمی که باید دوباره تاکید کنیم این است که ارایه پایان نامه لازمه فارغ التحصیلی است و بدون آن دانشجویان نمی توانند دوره تحصیلی را پایان داده و مدرک دریافت کنند. علاوه بر این می توان به اهمیتی بالایی که پایان نامه و موضوع آن در سابقه پژوهشی و اعتبار علمی دانشجو و موفقیت های آتی وی دارد، اشاره نمود. و اما اصل مطلب

پایان نامه چیست؟

طبق تعریف پایان نامه «نوشته ای است که از راه تجزیه و تحلیل منطقی و انجام پژوهش و تحقیق های علمی اقدام به پاسخگویی با سوالی علمی می کنید.» این تعریف از پایان نامه جنبه تحقیقاتی و پژوهشی پایان نامه را نشان می دهد. افراد در شروع دوره های تحصیلی با انتخاب استاد راهنما شروع به انتخاب موضوع و انجام تحقیق برای نگارش پایان نامه می کنند. هنگامی که تحقیق و پژوهش انجام گرفت و نتایج خوبی از آن به دست آمد فرد اقدام به نگارش پایان نامه می کند که دارای اسلوب و ساختار خاص به خود می باشد که در مقاله آینده خود بیشتر آن را بررسی می کنیم. به طور خلاصه این ساختار شامل عنوان، چکیده، مقدمه، روش تحقیق، ارایه یافته ها و نتایج، نتیجه گیری پایان نامه و منابع و مآخذ می باشد. در نهایت فرد باید در جلسه دفاع پایان نامه یا تز دکتری خود حاضر شده و از پایان نامه و پژوهشی که انجام داده است دفاع کند.

 

مراحل نگارش یک پایان نامه کارشناسی ارشد

1- انتخاب موضوع پایان نامه

اولین قدم در راه نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد،را باید محکم برداشت تا بتوان پایان نامه را راحتتر پیش یرد پس باید در انتخاب موضوع دقت لازم و زیرکانه عمل کرد.موضوع پایان نامه خود کارشناسی ارشد را با توجه به معیارهایی مانند نیاز جامعه، در اختیار داشتن امکانات تحقیق نظری و عملی، داشتن دانش وعلاقه در زمینه مورد نظر، آینده شغلی و مواردی از این قبیل انتخاب کنید و سعی کنید موضوع پایان نامه شما در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتر تغییر زیادی نداشته باشد.تا بتوان موضوعی مناسب و در خور پیدا کنیدکه بسیار اهمیت داردبهتر است در انتخاب موضوع پایان نامه علایق خود و امکاناتی را که در اختیار دارید جهت انتخاب موضوع پایان نامه خود در نظر بگیرید. موضوعی که انتخاب می کنید باید جدید باشد و نباید در گذشته انجام شده باشد. پرسش اصلی پایان نامه خود را مشخص کنید. هر تحقیق علمی سعی دارد که پاسخی به یکی از سوال های علمی که تا کنون جوابی برای آن وجود نداشته است، حال زمانی که موضوع را انتخاب کردید نوبت به انتخاب اساتید راهنما و مشاور می رسد.

انتخاب منابع تحقیق

مرحله بعدی برای نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد ، انتخاب منابع تحقیق برای تهیه پایان نامه وآماده سازی برای نگارش است بعد از انتخاب موضوع مورد تحقیق حالا نوبت به این می رسد که مقالات و کتب منتشر شده در زمینه موضوع شما را بررسی کنید و از تمامی تحقیقات انجام شده آگاه شوید. این کار را هم برای فهمیدن کارتان باید انجام دهید و هم برای اینکه نشان دهید که در مسیر علمی منطقی، تحقیق شما حرکت می کند. منابع اولیه و منابع ثانویه خود را انتخاب کرده و تمامی آن ها را فهرست کنید. یادتان باشد که اطلاعات منابع استفاده شده در پایان نامه باید در انتهای آن آورده شود.

منابع اولیه خودتان را انتخاب نمایید.

منابع اولیه، منابعی هستند که توسط فردی نگاشته شده‌اند که خالق ایده، داستان، نظریه، آزمایش و غیره بوده است. آن‌ها مبانی واقعی و مهمی هستند و درصورتی‌که مشغول نوشتن یک تز تحلیلی باشید، در تز کارشناسی ارشد خود از آن‌ها استفاده می‌کنید.
مثلاً، رمانی که نوشته‌ی ارنست همینگوی است یا یک مقاله در یک مجله‌ی علمی که در آن نتایج جدیدی برای نخستین بار بیان‌شده است، هر دو را ممکن است بتوان منابع اولیه‌ی یک پروژه بشمار آورد.

منابع ثانویه چه منابعی هستند؟

منابع ثانویه، منابعی هستند که راجع و پیرامونِ منابع اولیه نگاشته شده‌اند. لازم است که این منابع در تز کارشناسی ارشد شما گنجانده شوند، چراکه باید نشان دهید که درک عمیقی از محیط موضوع موردنظرتان دارید و آنچه را دانشمندان برجسته در خصوص سوژه‌ی پژوهشتان گفته‌اند، درک کرده‌اید.
مثلاً، کتابی که راجع به رمان ارنست همینگوی یا یک مقاله علمی نوشته‌شده است و به بررسی یافته‌های فرد دیگری می‌پردازد، هر دو از منابع ثانویه بشمار می‌روند.
سابقه تحقیق را بررسی کنید. ببینید آیا قبلا کسی در زمینه مورد نظر تحقیق انجام داده‌است یا خیر؟ برای این مورد لازم است تعداد زیادی مقاله از مجلات معتبر، مقاله از کنفرانس، کتاب، گزارش تحقیق و مواردی از این قبیل را شناسایی کرده باشید و یک نسخه از آنها را به همراه یک جمع‌بندی برای خود حفظ کرده باشید.زمانی که کار تحقیق و پژوهش و جمع آوری اطلاعات به پایان رسید حال نوبت به نگارش حرفه ایی و تخصصی دارید.. برای این کار ابتدا باید رئوس مطالب را برای خود مشخص کنید تا بتوانید راحت تر پایان نامه را بنویسید. بدین منظور ضوابط مربوط به نگارش را از دانشکده خود تهیه کنید و ایده تحقیق انجام شده را برای خود بنویسید تا ابعاد کار در ذهنتان مشخص تر شود. رئوس مطالب کار خود را بنویسید و طرح کلی پروژه انجام شده را برای خود تهیه کنید. در نهایت آشنایی کاملی از ساختار و شکل پایان نامه پیدا کنید.
جهت پاسخ‌گویی به پرسش اصلی پایان نامه‌تان، لازم است تحقیق خود را انجام دهید. متون مختلف و مربوطه را بخوانید، آزمایش‌های مربوطه را انجام دهید، آن‌چه لازم است در راستای پاسخ به پرسش پژوهشی‌تان انجام دهید، به انجام رسانید. با این کار خواهید فهمید که آیا پروژه‌ی انتخاب شده توسط شما ارزش ادامه دادن را دارد یا خیر؛ و درخواهید یافت که آیا مشکلاتی ذاتی در مسیر انجام پژوهش‌تان وجود دارد که باید برطرف گردند یا خیر. این امر هم‌چنین به شما کمک خواهد کرد، اطلاعاتی را که برای پیشروی به مرحله‌ی بعد لازم دارید، گردآوری نمایید.

برنامه زمان بندی انجام پایان نامه را تهیه کنید.

بعد از اتمام مراحل بالا و ویرایش و نگارش پایان نامه باید پایان نامه آماده را نوشت و در نهایت تایپ کرد .برای این کار حتما برنامه زمانبندی شده ای را برای خود تعیین کنید و یک زمان پایانی برای تمام شدن نوشتن برای خود انتخاب کنید تا بتوانید منظم تر و با برنامه تر، پایان نامه را بنویسید. در نوشتن خود باید در تنظیم بخش های مختلف دقت به خرج دهید و متنی که می نویسید کاملا علمی باشد و برای هر نظریه علمی که به کار می گیرید منبع معتبر علمی ارایه دهید. ارجاعات داخل متن را رعایت کنید. در نهایت بارعایت نکات نگارشی پایان نامه خود را نوشته و تحویل دانشگاه داده و آماده دفاع ازآن شوید مدارک مورد نیاز دانشکده را فراهم و اقدام‌های قانونی را برای شروع تحقیق انجام دهید.
توجه داشته باشید که تصویب پایان نامه تازه شروع کار است. شما شش ماه فرصت دارید تا از پایان نامه خود دفاع کنید.

مراحل اخذ، تدوین و دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد تمامی رشته ها و گرایش ها

انتخاب موضوع پایان نامه
انتخاب استاد راهنما و مشاور
تكميل فرم انتخاب موضوع پایان نامه و ارائه به مدیر گروه
تكميل پروپوزال زیر نظر استاد راهنما و مشاور و ارائه پرپوزال به گروه تخصصی
تصویب پرپوزال در گروه تخصصی و ارسال به پژوهش دانشكده
صدور کد برای پایان نامه
نگارش پایان نامه
اعلام آمادگی دفاع و داوری پایان نامه
برگزاری جلسه دفاع از پایان نامه
ثبت نمره نهایی

سخن آخر

سخن آخر اینکه تمامی پایان نامه ها جزو منابع علمی درجه اول به حساب می آیند و قابل استناد در مقالات و نوشته های علمی می باشد که جایگاه علمی آن را در جامعه علمی نشان می دهد. در مقالات بعدی خود بیشتر در مورد پایان نامه و بخش های مختلف آن بحث خواهیم کرد.



موضوعات :
برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *